Fietsinvesteringsplan van Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts voor Avelgem

Avelgem - Fietsinvesteringsplan van Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts

Avelgem - 405.000 € voor nieuwe fietsinfrastructuur

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en dat gaan we ook in Avelgem merken.

Nog in deze bestuursperiode (tot 2019) is er 405.000€ Vlaams geld vastgelegd voor nieuwe fietspaden, voorbereidende studies en onteigeningen voor toekomstige fietsprojecten in Avelgem.

Geweldig nieuws voor de fietsers”, zeggen Jan Pille, voorzitter van N-VA Avelgem en Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N-VA).

Fietsen wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten – en dat plan bevat ook goed nieuws voor Avelgem.

“N-VA Avelgem ijvert al lang voor meer fietsinvesteringen”, zegt voorzitter Jan Pille. “Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken fietsen aantrekkelijker. Maar deze investeringen verhogen ook zeker de verkeersveiligheid in onze Scheldegemeente.

N-VA Avelgem heeft bijvoorbeeld ook altijd gepleit voor het aanpakken van het kruispunt N8 met de N353 (fietsenhandel Defresne). We hebben dit ook aangekaart bij minister Weyts”.

Uit het Fietsinvesteringsplan van minister Weyts blijkt dat er nog deze bestuursperiode (tot 2019) 405.000 € Vlaams geld is vastgelegd voor gloednieuwe fietsinfrastructuur, voorbereidende studies of onteigeningen voor toekomstige fietsprojecten in Avelgem.

Het gaat puur om Vlaams geld voor de fietspaden langs de gewestwegen op het grondgebied van Avelgem, dus bovenop de middelen die het lokale bestuur vrijmaakt voor de fietspaden langs de lokale wegen.

Avelgem - Fietsinvesteringsplan van Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts

Concreet gaat het om het beveilligen van het kruispunt N8/N353, maar ook de beveiliging N353 stuk Etienne Balcaenstraat - de stationstraat.

Hier zaten veel fietsers in onze gemeente al lang op te wachten”, besluiten Jan Pille en Bert Maertens tevreden.

“We plukken nu lokaal de vruchten van het Vlaamse investeringsbeleid”.