OCMW gaat in 2019 op in gemeenten: 925 mandaten minder

Op 12 oktober 2017, over deze onderwerpen: Financiën & Belastingen, Welzijn en sociale zaken
Gemeentehuis Avelgem

Raad van State zet licht op groen voor plannen Homans.

Op 1 januari 2019, na de gemeenteraadsverkiezingen, gaan de OCMW’s op in de gemeentebesturen. Daardoor verdwijnen de OCMW-raden en 925 betaalde mandaten. Daarvoor heeft de Raad van State Vlaams viceminister-president van de Vlaamse Regering en minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans groen licht gegeven.

Eén jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 geeft de Raad van State zijn fiat voor het decreet lokaal bestuur. In dat plan van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) smelten de OCMW’s samen met de gemeentebesturen.

Hierdoor kunnen de lokale besturen zich niet alleen efficiënter organiseren, maar verdwijnt de drempel om naar het OCMW te stappen en zorgen ze voor een sterk geïntegreerd lokaal sociaal beleid.

Wat zal er nu allemaal veranderen?

• De gemeenteraad zal tegelijkertijd ook de OCMW-raad worden.
  • Wie in 2018 verkozen wordt als gemeenteraadslid, wordt dus ook OCMW-raadslid.
  • De voorzitter van de gemeenteraad zal tevens de voorzitter van de OCMW-raad zijn.
  • Het college van burgemeester en schepenen zal tegelijk beslissingen nemen als vast bureau van het OCMW.
  • Een bijzonder comité voor sociale dienstverlening zal beslissen over individuele dossiers. “Daar kunnen dan ook niet-gemeenteraadsleden en externe experts deel van uit maken”, aldus minister Homans. “Zo houden we privacygevoelige dossiers uit de politieke invloedsfeer.”
  • Er zal maar één meerjarenplanning meer moeten opgemaakt worden voor OCMW en gemeente.
  • Er zal maar één secretaris en één financieel beheerder meer zijn voor OCMW en gemeente.

De ambtenaren mogen hun baan behouden, een hoop lokale mandaten gaat wel op de schop. De OCMW-raad gaat dus volledig op in de gemeenteraad, dit wil zeggen dat  925 betaalde zitjes verdwijnen.

Vanuit Vlaanderen wordt voor de lokale besturen de nodige ondersteuning voorzien.

Minister Homans “Mijn doelstelling is altijd geweest om de lokale besturen daadkrachtiger te maken. Met deze integratie zorgen we voor een geïntegreerd lokaal sociaal beleid. En dat komt vooral ten goede van de zwaksten in onze samenleving wat de kern moet zijn van een daadkrachtig sociaal beleid.

De gemeenten zelf staan positief er tegenover. “We hebben het advies nog niet kunnen bekijken”, zegt Nathalie De Bast stafmedewerker VVSG. “Maar we hebben altijd gezegd dat integratie een goede zaak is als het sociaal beleid erop vooruit gaat.” (bron Nieuwsblad)