Avelgemse meerderheid zet pompgebouw te Bossuit in de etalage!

N-VA Avelgem - Verkoop Pompgebouw Bossuit

Avelgemse meerderheid zet pompgebouw te Bossuit in de etalage.

Mits een bod van minimum 330.000 euro én een 'aanbevolen' invulling die een meerwaarde betekent voor de Avelgemnaar en meer specifiek voor de inwoners van Bossuit, kan het pompgebouw van eigenaar wisselen.
Niettemin maakte de fractie N-VA onmiddellijk na het verduidelijken van dit agendapunt op de gemeenteraad van 25 januari haar bekommernissen inzake deze verkoop:

1. In het verkoopdossier wordt bepaald dat de geboden prijs voor 60 % doorweegt bij de rangschikking van de kandidaat-kopers. De invulling, waarbij er gedacht wordt aan toerisme, recreatie, horeca,..., vormt letterlijk slechts een 'aanbeveling' die voor 40 % meegerekend wordt.

Hier had de N-VA het woord 'aanbeveling' willen gewijzigd zien naar 'voorwaarde', zodat meer zekerheid kon ingebouwd worden betreffende de bestemming die de toekomstige eigenaar voor ogen heeft voor dit historisch pand.

De fractie denkt met heimwee terug aan de jaren waar in het pompgebouw een horecazaak en een toeristisch infopunt gevestigd waren. Het gebouw gelegen op een werkelijk prachtige locatie, waar ook trekkershutten voorzien waren,  zorgde voor ontspanning en sociale contacten, en genoot bekendheid alom.

2. Voorts merkte de fractie N-VA op dat het, rekening houdend met de bedoeling het pand te gebruiken voor horeca- en toerismedoeleinden, niet het moment is het pand nu te verkopen. Investeerders zullen aarzelen om, in deze periode waarin de horeca verplicht gesloten blijft wegens de corona-pandemie, te investeren, en geneigd zullen zijn een afwachtende houding aan te nemen. En bij weinig concurrentie zal de geboden prijs dan ook navenant zijn. En wat als er zich slechts één bieder aanmeldt die voor een andere invulling opteert dan deze die 'aanbevolen' worden?

De fractie N-VA had liever gezien dat de Avelgemse meerderheid de verkoop uitstelde tot de coronamaatregelen versoepeld konden worden.

Helaas had de meerderheid, zoals steeds, geen oor voor deze voorstellen. Alleen CD&V beaamde volmondig de door ons raadslid Conny Rogie geopperde bekommernissen inzake de tekoopstelling van dit prachtige gebouw aan de oevers van de Schelde.

Desondanks hoopt N-VA dat dit dossier geen einde zal kennen zoals het geval is voor de pastorijwoning, die eerst een dorpshuis voor de inwoners van Bossuit zou worden, (en daarvoor reeds premies mocht ontvangen), en nu eveneens te koop staat maar geen enkele geïnteresseerde vindt.

Wordt opgevolgd.