Eindejaarslijstjes van bestuursleden N-VA Avelgem: deel 2

Op 28 december 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws & activiteiten
N-VA eindejaarslijstje

Hoe blikken onze bestuursleden terug op het voorbije jaar. Wat wensen ze voor jou voor het nieuwe jaar? Dit zijn de antwoorden van bestuurslid Jan.

Hoe blik je terug op het voorbije jaar 2022?

2022, een jaar met een roller coaster van gebeurtenissen die ons diep hebben getroffen. Gebeurtenissen die geen ver van ons bed zijn. Dat er een oorlog woedt in een land, twee landen verder. Die ons na de moeilijke coronajaren opnieuw in een moeilijke periode gebracht heeft. Met een energiecrisis en een torenhoge inflatie tot gevolg.

Wat was voor jou het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar in de wereld?

Dat de Republikeinse rode golf, een enorme overwinning voor de Republikeinen, bij de tussentijdse verkiezingen, of midterms, in de Verenigde Staten is uitgebleven.

Wat was voor jou het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar in België?

Dat we de slechtste leerling van de klas in Europa geworden zijn, en dat de regering Vivaldi maar verder aanmoddert. Het begon zo schoon met de woorden van De Croo: " [...] een andere manier van aan politiek doen [...]".

Wat was voor jou het meest opvallende feit/gebeurtenis in de wereld in het voorbije jaar?

In de vroege ochtend van 24 februari 2022 kondigde Poetin op de Russische staatstelevisie een 'speciale militaire operatie' aan met daarop vrijwel onmiddellijk de inval van het Russische leger in Oekraïne.

Wat was voor jou het meest opvallende feit/gebeurtenis in België in het voorbije jaar?

Zelfs twee gebeurtenissen blijven me bij. Eén: de whatsapp-saga met De Croo (opnieuw) in de hoofdrol, die de kop van voormalig staatssecretaris Eva De Bleeker kostte,  en daarna de schandalen waarbij opnieuw PS-ers betrokken zijn.  Een corruptie-onderzoek in het Europees Parlement en een duur snoepreisje van een parlementsvoorzitter, in tijden dat velen de broeksriem moeten aanhalen.

Twee: na de bocht van GROEN, die blijft worstelen met het energiedossier, blijkt dat de verlenging van twee kernreactoren niet volstaat. Want anders gaat het licht uit... .

Wat was voor jou het meest opvallende feit/gebeurtenis in Avelgem in het voorbije jaar?

Het gemeentebestuur dat recht op de rem staat en vol bespaart als een bange kwezel. En dit door beslissingen te nemen die de bevolking treffen. Bijvoorbeeld: de veiligheid van de burger door het brandregime van de openbare verlichting van 4u30 naar 06u00 te brengen om, oh arme, 70.000 euro te besparen. En dit ondanks de verwachte hogere inkomsten uit subsidies, personenbelasting, onroerende voorheffing, enz.

Welke figuur/persoon in de wereld blijft je bij uit het voorbije jaar 2022?

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Hoe hij de ganse wereld, lees vele andere regeringen, hoge regeringsleiders, bedrijven, enz. heeft aangespoord om massaal Rusland de rug te keren, om samen één front te vormen.

Welke figuur/persoon in België blijft je bij uit het voorbije jaar 2022?

Persoonlijkheid van 2022: alle inwoners die spontaan de Oekraïense vluchtelingen hebben opgenomen.

Wat was jou het beste radio- en/of tv-programma, toneelstuk, concert, boek, film, cd of optreden in het afgelopen jaar?

De TV-series ontsproten uit de klei van West-Vlaanderen, namelijk 'Onder vuur' en ook 'Chantal' , met hoofdrolspeelster Maaike Cafmeyer, ondertussen verkozen tot West-Vlaams Ambassadeur. Het radioprogramma van Radio één na 13u00, waardoor ik er iedere dag aan herinnerd word dat ik opa geworden ben van een flinke meid die naar 'Ayco' luistert. En even de dagelijkse beslommeringen vergeten met optredens van Christoff . En als voorbereiding voor 2024 (of eerder?), heb ik het boek 'De doodgravers van België' verslonden,  waarin nog maar eens duidelijk wordt gemaakt hoe politiek op het eerste echelon gespeeld wordt.

Wie wens je wat toe voor 2023?

Ik wens allen en in het bijzonder mijn naasten een gezond, vrij, zorgeloos jaar 2023 toe. En dat de wereld een beetje minder vijandelijker wordt.