Mayors for Peace 平和首長会議

Op 6 augustus 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid
N-VA Avelgem steunt Mayors for Peace 平和首長会議

Mayors for Peace is een internationaal netwerk van gemeenten en steden waar ook Avelgem lid van is.

Avelgem is één van de 375 Belgische steden en gemeenten die lid zijn van 'Mayors of Peace'.  De stad Ieper functioneert op vraag van de burgemeester Matsui van Hiroshima als ‘lead city’ voor België.

Dit jaar heeft de kersverse Ieperse burgemeester Emmily Talpe het initiatief genomen om alle Belgische steden en gemeenten op te roepen om deel te nemen aan een gezamenlijk initiatief dat visibiliteit geeft aan het netwerk, door vanaf dinsdag 6 augustus tot vrijdag 9 augustus de Mayors for Peace vlag te hijsen.

Op 6 en 9 augustus is het exact 74 jaar geleden dat de beide Japanse steden het slachtoffer werden van een aanval met kernwapes.

Ook Avelgem neemt deel aan dit initiatief.

N-VA Avelgem steunt deze uiting van bezorgdheid van de meerderheid ivm. de wereldwijde nucleaire ontwapening.

"Vrede kan niet bewaard worden door middel van strijdkracht. Het kan alleen bereikt worden door middel van ons verstand." Albert Einstein.

Jan Pille.