Ministers Demir en Peeters zoeken alternatief voor N8

N-VA Avelgem - Ministers Demir en Peeters zoeken alternatief voor N8

Vlaanderen slaat de handen in elkaar met de gemeentes Avelgem & Zwevegem om een oplossing uit te werken voor de ontsluitingsproblematiek in de regio en zoekt naar een nieuwe verbinding voor het deel van de N8 tussen Knokke (Zwevegem) en de N353. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters besloot de Vlaamse regering een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te maken waarin ze een bovenlokale oplossing uitwerken voor het mobiliteitsvraagstuk in de regio.

"De huidige N8 is niet alleen een bochtige weg waar te veel verkeersongevallen gebeuren, ze doorkruist ook de kernen van Heestert (Zwevegem) en Avelgem" zegt Demir. Het wegprofiel is bovendien te smal en heeft geen vrijliggende fietspaden. Dat brengt de verkeersveiligheid in het gedrang. Op de gewestplannen is daarom al 50 jaar een reservatiestrook aangeduid voor een omleidingsweg ten zuiden van Heestert. Die zogenaamde “Trimaarzate” is reeds ingeschakeld in het bovenlokaal fietsroutenetwerk en loopt dwars door open ruimtegebied.

Omdat de voorziene reservatiestrook op het gewestplan geen mogelijkheden meer biedt voor het realiseren van een omleiding, zijn de lokale besturen vragende partij om deze reservatiestrook op te heffen en een alternatieve verbinding Knokke – N353 te onderzoeken. 

Ook verbeterde ontsluiting bedrijventerrein.

Het departement Omgeving zal nu een geïntegreerd planningsproces voor de opmaak van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) opstarten waarin de optimale situering van de N8 moet worden vastgelegd. Daarmee wordt een beter alternatief voor de huidige N8 gezocht waarbij de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de dorpskernen sterk verbeterd kan worden. Uiteraard wordt ook de impact op het mooie landschap, de landbouw en onze natuur mee in rekening gebracht. Een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Moen-Trekweg/IMOG-site behoort ook tot de doelstellingen.

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir: “Het is een open deur intrappen dat de verkeerssituatie in Heestert en Avelgem niet alleen nefast voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit in de dorpskernen. Met deze startbeslissing slaan we de handen in elkaar met de lokale bestuur met één doel voor ogen: met maximaal respect voor omgeving zoeken naar een betere ontsluiting zodat de leefbaarheid voor alle inwoners kan verbeteren.”

Met de startbeslissing van de Vlaamse regering krijgt het departement Omgeving de taak om een planteam op te richten, waar minstens Avelgem en Zwevegem, de provincie West-Vlaanderen, de bevoegde wegbeheerder AWV en het departement MOW een actieve rol in krijgen.

De N-VA-fractie heeft hierbij twee serieuze bedenkingen:

1. De winnaars van heel deze discussie zullen, zoals het nu voorligt, Moen en Heestert zijn. Burgemeester Doutreluingne van Zwevegem is 'bijzonder gelukkig', zoals hij zelf in een reactie verklaard heeft. Avelgem daarentegen zal in elk geval weinig winst kunnen optekenen, want het zwaar verkeer van en naar de industriezone zal nog steeds door Outrijve moeten passeren, en door het smalle centrum richting Kluisbergen, Oudenaarde of Waregem.

2. En wie dacht dat de Leynseelstraat minder vrachtverkeer zal moeten tolereren, heeft waarschijnlijk nog geen weet van de plannen van de Avelgemse blauw-rode meerderheid om ter hoogte van de bandencentrale een nieuwe ambachtelijke zone te creëren, met nieuw in-en uitrijdend verkeer, dat deze zone alleen zal kunnen bereiken hetzij vanuit het centrum, hetzij vanuit Heestert. Oei, als Zwevegem, om Heestert daarvan te vrijwaren, dan maar geen tonnagebeperking zal invoeren... 

De Avelgemse burgemeester reageerde met de woorden: "Ik ben de ministers Peeters en Demir uiterst dankbaar dat zij samen met ons een oplossing zoeken om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in onze gemeentes te optimaliseren.". Haar plannen voor de nieuwe zone in de Leynseelstraat staan daar haaks tegenover, en zullen de leefbaarheid en verkeersveiligheid net drastisch naar beneden halen. 

Wordt vervolgd. 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is