Persbericht: N-VA Avelgem vraagt steun voor MUG-heli.

N-VA Avelgem zoekt financiële steun voor Mug-heli.

N-VA Avelgem vraagt steun voor MUG-heli.

Avelgem - 22/11/2017

Zonder extra financiële steun crasht de MUG-heli.

U hebt hem misschien al gezien op TV in het programma “Helden van Hier: In de lucht’, of al eens zien landen of overvliegen: de MUG-helikopter.

West-Vlaanderen is de enige provincie die beschikt over een helikopter voor snelle interventies. Hij voert jaarlijks gemiddeld 650 opdrachten uit of acht procent van alle MUG-uitrukken in de provincie. Vertrekkend vanuit z’n basis in Brugge, kan hij binnen de 15 minuten landen in heel de provincie.

Maar daar kan misschien een einde aan komen!

Het wordt financieel alsmaar moeilijker om de heli in de lucht te houden. Het operationeel houden van de helikopter kost ongeveer 550.000 euro per jaar. Het is elk jaar opnieuw een uitdaging voor de vzw Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening (IMDH) om de financiering rond te krijgen.

25 procent wordt gedekt door de bijdrage van de getransporteerde patiënten, maar de hogere kost voor het inzetten van de MUG-helikopter ten opzichte van de gewone MUG, draagt de patiënt niet.

Zowel de provincie West-Vlaanderen (ongeveer 15 procent: 80.000 euro) als enkele sponsors betalen een bijdrage. De meeste gemeentebesturen uit West-Vlaanderen, een 5-tal Oost-Vlaamse gemeentebesturen en een 3-tal gemeenten in Nederland leveren een jaarlijkse toelage in verhouding tot hun aantal inwoners. De toelage bedraagt gemiddeld 15 eurocent per inwoner,met uitersten tussen 2 en 36 eurocent per inwoner.

We voelen dan ook plaatsvervangende schaamte als we zien dat er in onze provincie steden en gemeenten zijn, zoals Avelgem, die weigeren de bescheiden bijdrage te betalen. Avelgem heeft sinds de start van deze legislatuur alvast geen bijdrage geleverd.Ondanks deze onsolidaire houding wordt  ook hun bevolking, indien nodig, bediend door de MUG-helikopter.

Het nut van de MUG-heli mag nooit ter discussie staan. Het redden van een mensenleven blijft altijd vooropstaan, en een bijdrage van vijftien eurocent per inwoner per jaar is daarvoor niet te veel!

Daarom durven wij, N-VA Avelgem, aan het gemeentebestuur van Avelgem te vragen om een geste van burgerzin, en daarom een jaarlijkse financiële bijdrage te leveren, in afwachting van een definitieve structurele oplossing op federaal niveau. We hopen op een positieve, sociale reactie van ons gemeentebestuur.

Wie privé een gift wil doen: Stichting MUG-Heli BE25 0018 2050 4282.