Aanpassing 50 km zone - N8/Leynseelstraat is een feit !

N-VA Avelgem vraagt uitbreiding 50km zone Leynseelstraat/N8 vanaf Heestert

Sinds 2019 ijvert N-VA Avelgem voor de uitbreiding van de bebouwde kom op de N8 / Leynseelstraat tot de grens met Heestert, deelgemeente van Zwevegem.

Tijdens meerdere gemeenteraden, te weten 28/06/2020, 28/09/2020 en 23/11/2020, vroeg gemeenteraadslid Conny Rogie dan ook aanvankelijk naar de intentie, en later naar de stand van zaken met betrekking tot deze kwestie. 

 

Een tijdsoverzicht:

22/10/2020

Bert Maertens, Vlaams volksvertegenwoordiger, stelt aan de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters schriftelijk de vraag of de afbakening van de bebouwde kom op de N8/Leynseelstraat afdoende is, en of het snelheidsregime er optimaal is. 

Het antwoord van de minister luidt dat de afbakening van de bebouwde kom ruimtelijk ondersteund wordt omdat het wegbeeld telkens gesloten is, met bebouwing aan beide zijden. Belangrijk is de aanvulling dat de aanpassing van de bebouwde kom door opmaak van een aanvullend reglement de bevoegdheid is van de lokale overheid gezien dit een zonale bepaling is. 

22/11/2020

N-VA Avelgem vraagt aan het Agentschap Wegen en Verkeer naar de voorwaarden om op de N8/Leynseelstraat de zone met snelheidsbeperking 50 km/u uit te breiden.

24/11/2020

Het AWV antwoordde aan N-VA Avelgem: “Een uitbreiding van de bebouwde kom is een mogelijkheid gezien de aanwezige bebouwing en het wegbeeld van aan de grens met de gemeente Zwevegem tot aan de huidige bebouwde kom weinig verschilt met het wegbeeld net binnen deze bebouwde kom. 

Om de bebouwde kom aan te passen is een aanvullend reglement nodig. Een bebouwde kom is een zonale bepaling, waarin zowel gewest- als gemeentewegen zitten. Gezien de Vlaamse Overheid in een aanvullend reglement geen bepalingen kan opleggen op gemeentewegen, ligt het initiatief voor het aanpassen van een bebouwde kom bij de gemeente.”

21/03/2021

N-VA Avelgem vraagt aan Bert Maertens, Vlaams volksvertegenwoordiger, opnieuw te willen tussenkomen bij de bevoegde minister voor een geactualiseerde stand van zaken in dit dossier. 

23/03/2021

Bert Maertens dient een nieuwe (opvolgings-)vraag in gericht aan de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters teneinde te vernemen welke stappen er sinds oktober 2020 gezet werden in dit dossier, en wanneer het laatste overleg plaatsvond tussen de gemeente en AWV, en welke afspraken er gemaakt werden. 

De minister antwoordde dat het College op 15 december 2020 een aanvullend reglement goedkeurde dat voorziet in de uitbreiding van de bebouwde kom op de N8.  Helaas keurde het agentschap MOW op 24 januari 2021 het reglement af, omdat Avelgem er de bebouwde kom onvoldoende had in beschreven. Meerdere afbakeningspunten op gemeentewegen werden niet opgenomen waardoor de volledigheid van de bebouwde kom niet kan worden nagegaan.

Zodoende dient de gemeente een nieuw aanvullend reglement op te maken waarin de bebouwde kom ditmaal wél sluitend is omschreven.

28/06/2021

Tijdens de gemeenteraad vraagt Conny Rogie opnieuw aan burgemeester Lut Deseyn, bevoegd voor mobiliteit, naar een stand van zaken. Ze antwoordt dat er op 16/06/2021 een overleg geweest is met AWV, waarop o.m. de vraag gesteld werd wanneer de borden er zouden worden geplaatst. De burgemeester bevestigt dat ‘men dit nog moest doen’. 

29/06/2021

N-VA Avelgem heeft op dinsdagmorgen vastgesteld dat de borden werden geplaatst! Was de burgemeester aan de vooravond van de plaatsing niet op de hoogte?

 

Hoe dan ook: het heeft veel tijd gevergd, maar N-VA Avelgem is bijzonder fier op de realisatie van de uitbreiding van de bebouwde kom met snelheidsverlaging van 70 km/u naar 50 km/u tussen de Drieputtenstraat en de grens met Zwevegem (Heestert)!

 

Voor een veiligere mobiliteit voor alle zwakke weggebruikers!    

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is