UPDATE - Meerdere panden in de immo-etalage: Gemeenteraad 18 dec. 2023

N-VA Avelgem - Verkoop stationsgebouw

Als de huidige meerderheid opnieuw aan zet is na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 worden volgende panden in de immo-etalage geplaatst:

1. het gemeentehuis

2. het stationsgebouw

3. de bibliotheek.

Uit de aanpassing nummer 4 van het meerjarenplan 2020-2025 blijkt dat er een som van €24.800 voor 2024 en een som van €780.000 in 2025 onder het puntje - verkoop van materiele vaste activa - hoofdstuk gemeenschapsgoederen - terreinen en gebouwen - werd ingepland.

Vanwaar die 'mooie' som in 2025? Welke verkoop/verkopen?

Op die vraag antwoordde de burgemeester het volgende: "in 2025 zal normaal een nieuwe beleidsploeg aan zet zijn en wij laten dit over aan de nieuwe beleidsploeg wat we eventueel doen met de bibliotheek, met het stationsgebouw, of met het gemeentehuis.

Wij willen daar NU geen beslissing in nemen. We denken daar, we zijn daar mee bezig maar we gaan daar niet in beslissen.

Zover de reactie van de burgemeester.

Dit is dus een raming van verkoop van deze gebouwen uit het gemeentelijk patrimonium (gemeenschapsgoederen).

De uitverkoop van gemeenschapsgoederen gaat dus verder, na de verkoop van het pompgebouw en de pastorie in Bossuit.

UPDATE: amper één maand later. 19 januari 2024

Wat blijkt nu. Op de agenda van de volgende gemeenteraad 29/01/2024 staat het volgende punt geagendeerd:

6. Verkoopdossier stationsgebouw Avelgem - goedkeuring

Via de pers werd dit op zondag 21 januari in detail wereldkundig gemaakt. Nog vóór er in de gemeenteraad kon over gedebatteerd worden.

We moeten alzo vernemen dat de meerderheid van GBA en Tandem het stationsgebouw willen verkopen voor het einde van deze legislatuur (Wie interesse heeft, moet voor 15 april reeds een bod gedaan hebben).

We concluderen helaas opnieuw dat deze meerderheid de gemeenteraad een rad voor de ogen heeft gedraaid, en dat zij opnieuw een beslissing overhaastig (in enkele dagen) heeft genomen (zie ook de snelle beslissing om het gemeentehuis te verlaten).  Zou men iemand op het oog hebben die voor het einde van legistatuur zekerheid wil en nu al heeft laten weten kandiaat-koper te zijn?

We kennen de reden van deze nieuwe omgeslagen koers niet, en zullen het wellicht nooit te weten komen.

Eén ding staat vast: de uitverkoop van gemeenschapsgoederen is niet meer te stuiten.

De identiteit, het DNA, het uitzicht van de gemeente verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Voor N-VA Avelgem moeten ALLE gemeenschapsgebouwen voor de gemeenschap, dus de Avelgemse burger, gemeen blijven, en moet de gemeente haar verantwoordelijkheid nemen om dit patrimonium in ere te houden. Daarom is N-VA resoluut TEGEN.

Conny Rogie

Gemeenteraadslid voor N-VA