MOTIE TER VEROORDELING VAN DE INVAL IN OEKRAÏNE - goedkeuring

Oekraine

Op de gemeenteraad van maandag 25 april 2022 - link vanaf 20:50:31

De door de N-VA ingediende motie ter veroordeling van de inval in Oekraïne werd eenparig goedgekeurd. Wel met amendementen van de meerderheid bij artikel 3 en artikel 4:

Art 3. - Om (in naam van alle inwoners van Avelgem - geschrapt) op te roepen tot het onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.

(Art 4. - Om deze motie over te maken aan de diplomatieke vertegenwoordigers van Oekraïne en de Russische Federatie, de federale en de Vlaamse Regering en de Belgische en regionale vertegenwoordigers bij de Europese Unie. - volledig geschrapt)

Onze fractieleidster kon de eerste aanpassing begrijpen, maar de tweede helemaal niet. Om niet mee te gaan in de altijd terugkerende politieke spelletjes van de meerderheid werd het tweede amendement schoorvoetend aanvaard, mits deze motie, door toedoen van de meerderheid, publiekelijk werd gepubliceerd in de nationale pers. We zijn nu half mei voorbij, maar het blijft stil aan de overkant (lees: in de media).  Opnieuw een belofte van de meerderheid die niet waar wordt gemaakt.

Beloven is gemakkelijk, maar een belofte waarmaken is een heel ander verhaal.

Maar het dieptepunt van de avond moest nog komen. De voorzitter van de gemeenteraad (GBA), weliswaar in eigen naam, kon het niet laten z'n stempel op het gebeuren te drukken met een statement die de wenkbrauwen van velen liet fronsen. Luister maar naar de audio-opname vanaf 21:00:00 tot 21:00:48. In-triest. Beschamend.