Nieuwjaarsfeest 2018: “We bouwen samen verder aan ons Vlaams huis”

Op 13 januari 2018
Het N-VA-nieuwjaarsfeest waarop duizenden leden samen een toost brengen op het nieuwe jaar.

Het is een jaarlijkse traditie geworden, het N-VA-nieuwjaarsfeest waarop duizenden leden samen een toost brengen op het nieuwe jaar.

Op zaterdag 13 januari zakten meer mensen dan ooit, namelijk 5.000, af naar de Nekkerhal in Mechelen om tot in de vroege uurtjes te feesten.

Voordat de eerste danspassen werden gezet, sprak onze voorzitter Bart De Wever alvast zijn vertrouwen uit in een historisch 2018 voor de partij.

En een goed begin: in het eerste deel van januari groeide onze familie met zomaar 600 leden. “Wij willen van Vlaanderen de beste plek op aarde maken”, zei De Wever.  Uit z'n speech onthouden we enkele afspraken:

Nieuwjaarstoespraak 2018 - Bart De Wever

"Wij willen en wij zullen ervoor zorgen dat iedereen morgen thuiskomt in een welvarend Vlaanderen."

"Dat we in Vlaanderen Nederlands spreken! Dus die taal op school leren aan alle kindjes doordat ze in de les Nederlands spreken."  Een tweede afspraak is dat onze identiteit niet alleen bestaat uit regels en wetten, maar ook gedragen door waarden die onmisbaar zijn om vorm te geven aan ons burgerschap. Waarden als de gelijkheid van man en vrouw, de vrijheid van overtuiging, de soevereiniteit van het volk en de gelijkheid van iedereen voor de wet!

De toekomst in een welvarend Vlaanderen, in een veilig Vlaanderen en zeker in een vrij Vlaanderen.

Daarnaast stak hij Theo Francken een hart onder de riem: "Voortdoen Theo!"

De kwestie Catalonië kwam ook ter sprake en tot Europa: "zeg met ons aan Madrid één ding, laat de Catalaanse leiders vrij, LAAT ZE VRIJ!".

Om af te sluiten gaf hij mee dat er nog welgeteld 274 dagen verwijderd zijn van de verkiezingen, dat iedere mandataris, lid tot het uiterste moet gaan om iedereen te overtuigen in elke gemeente en elke stad.

De N-VA moet verder groeien.

Na de sterke nieuwjaarsboodschap kon het feest pas echt losbarsten. Vorig jaar was viceminister Jan Jambon, minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken de verrassings-dj die de dansvloer opende. Dit jaar viel die eer te beurt aan Minister van Financiën Johan Van Overtveldt. Met drie nummer bracht hij zijn nieuwjaarsboodschap: Met ‘I need a dollar’ en ‘Take the money and run’ . Zijn derde keuze was echter het meest toepasselijk van allemaal voor hem na een aantal woelige Wetstraatweken: ‘De Eenzame Fietser’ van Bouwewijn De Groot.