Windmolen in Bossuit (aflevering 2)

N-VA Avelgem - Project windturbines Bossuit

Vlaskracht, een burgercoöperatie voor duurzame energie, en Eneco willen twee windmolens op de grens van Moen en Bossuit plaatsen. In elke gemeente één.

Waarom aflevering 2?  De vorige aanvraag van de energiebedrijven Electrabel en Eneco met steun van Vlaskracht om 6 windmolens te bouwen in dezelfde omgeving werd destijds door Vlaanderen geweigerd (eind 2019).

Nu is er een tweede poging van Eneco en Vlaskracht om in dezelfde omgeving windmolens te plaatsen, weliswaar maar twee exemplaren. Maar ook nu is er protest. Niet minder dan 1529 bezwaarschriften werden ingediend.

De gemeentes Zwevegem en Avelgem zijn tegen de inplanting van die 2 windturbines van 200 meter. Dus is er eensgezindheid. Maar de manier van reageren is echter opnieuw schrijnend.

De gemeente Zwevegen heeft een infovergadering georganiseerd, waar iedereen die het wou werd geïnformeerd waarom ze tegen de komst van deze 2 windmolens zijn. Een publiek infomoment, waarop de bewoners er tevens over geïnformeerd werden hoe zij bezwaar konden aantekenen. Een échte open communicatie vanwege het Zwevegemse gemeentebestuur.

Hier in Avelgem werd dit beslist zonder debat. Tijdens de laatste gemeenteraad voegde de meerderheid variapunt toe, waar de burgemeester louter meedeelde dat men tegen de inplanting is omwille van de gekende redenen. Van een debat of overleg met de buurtbewoners door het gemeentebestuur geen spoor te vinden. De gemeenteraad werd ook buiten spel gezet, want het betrof alleen een mededeling. Opmerkelijk hierbij : zelfs een gemeenteraadslid van de meerderheid kon dit niet smaken.

Dit is de typische gang van zaken door de meerderheid. Het zoveelste bewijs dat het een loze belofte was om de oppositie én de inwoners méér te betrekken in de visie voor de toekomst van onze gemeente aan de Schelde.