Avelgem zet resoluut in op zomerscholen

Op 30 juni 2021, over deze onderwerpen: Corona crisis, Onderwijs, Persberichten, Welzijn en sociale zaken
N-VA Avelgem - Avelgem zet resoluut in op zomerscholen

In de maanden juli en augustus kunnen meer dan 11.000 leerlingen naar 180 zomerscholen in 98 gemeenten, zo ook in Avelgem. Het gaat nu al om veel meer leerlingen dan vorige zomer, toen ongeveer 7.500 kinderen en jongeren bijgespijkerd werden in een zomerschool. Vlaamse ministers Ben Weyts en Bart Somers hebben dit jaar 10 miljoen euro vrijgemaakt voor de zomerscholen. “Het engagement en enthousiasme is groot. Voor kwetsbare jongeren betekent dit een wereld van verschil”, klinkt het bij de ministers.

De corona crisis heeft veel van onze kinderen leerkansen afgenomen of bemoeilijkt. We moeten blijven werken om te vermijden dat sommige leerlingen, ook hier in Avelgem, na de zomer met een achterstand beginnen aan hun nieuwe schooljaar. Zomerscholen hebben eerder hun nut al bewezen in het aanscherpen van de kennis van onze schoolgaande kinderen. Dit op een speelse manier. Men voorziet voor GO! Atheneum Avelgem een som van om en bij de 45.500 euro voor maximum 100 leerlingen”, aldus Conny Rogie, gemeenteraadslid voor N-VA.

“Dankzij het enthousiasme en de inzet van de organisatoren kunnen we duizenden kinderen bijspijkeren deze zomer. In veel gevallen gaat het om de meest kwetsbare leerlingen, die deze hulp het beste kunnen gebruiken. De zomerscholen worden nu echt ingebed in ons aanbod. Zo breien we toch nog een positief gevolg aan de corona crisis”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.

Wij zetten resoluut in op de organisatie van zomerscholen in Avelgem”, zegt Conny Rogie.

Haar besluit: “We willen kost wat kost alle leerlingen mee, zodat niemand uit de boot valt. Een zomerschool kan écht het verschil maken voor de meest kwetsbare kinderen”.

Wie les wil geven of wil meehelpen in een zomerschool, kan terecht op de website zomerscholen.vlaanderen. Je vindt er binnenkort onder meer de inschrijvingslink naar een fysieke stoomcursus lesgeven. Een initiatief van onderwijsexperts Pedro de Bruyckere en Peter De Keyzer die geëngageerde burgers willen klaarstomen om mee te helpen in een zomerschool. Onder de hashtag #Ikgeefzomerles (link) hebben verschillende ondernemers hun diensten al ter beschikking gesteld.

De zomerscholen zijn niet alleen op zoek naar leerkrachten en co-teachers. Ook iemand die bijvoorbeeld een workshop wil geven in een eigen vakdomein of kan helpen bij het leerlingenvervoer, de catering, sportactiviteiten, etc… is absoluut welkom.