Heraanleg kruispunt Stijn Streuvelslaan - Doorniksesteenweg - Stationsstraat (vervolg)

N-VA Avelgem - Heraanleg kruispunt Avelgem (bron; www.avelgem.be)

N-VA Avelgem vraag en krijgt aanpassingen signalisatie.

Conny Rogie, gemeenteraadslid voor N-VA, stuurde twee dagen na aanvang van de werken een mail naar de burgemeester om 2 opmerkingen/voorstellen aan te reiken met betrekking tot handelingen om de mobiliteitsproblemen in en rond Avelgem in goede banen te leiden, en die alzo mee konden helpen om het leven van de Avelgemnaren te verlichten.

Het eerste voorstel was om aan de hoofdaannemer te vragen om op de omleidingsborden beter te specifiëren dat het centrum van Avelgem onderbroken is, en dat er een tonnagebeperking geldt. Aan alle invalswegen stonden borden met de tekst: 'Doortocht industriezone Avelgem onderbroken'.

Vele vrachtwagens die NIET naar de industriezone moesten, dachten dat zij nog steeds als doorgaand verkeer door het centrum konden rijden. Zij reden zich vast in het centrum van Avelgem met alle gevolgen van dien (schade aan gevels, vastrijden bij het keren, enz. foto 3).

Als tweede punt gaf zij aan dat, komende van de Franse grens, er NIET aangeduid werd dat het verkeer > 3,5 ton via Kortrijk (N50) en Spiere-Helkijn (N353) moet. Dit is wel het geval komende van Gent.

Het eerste bord dat aangaf dat er moeilijkheden zijn, bevond zich op de Keiberg (zie foto 1).

Ook hiervoor terugkoppelen naar de hoofdaannemer zou veel leed vermijden, niet alleen voor Avelgem, maar ook voor de inwoners van het centrum van Moen.

De burgemeester antwoordde snel met een woordje van dank voor de bezorgdheid terzake van N-VA, en dat ze dit ging doorspelen aan de bevoegden. Daarbij drukte ze ons op het hart dat er alles aan zou gedaan worden om Avelgem leefbaar en veilig te houden gedurende de wegenwerken.

Her resultaat mag er zijn (foto 2).  En bijkomend wordt er al aan het rondpunt te Zwevegem-Knokke aangegeven met pictogrammen dat zwaar verkeer voorlopg niet gewenst is. Deze nieuwe verkeersborden verschijnen nu zelfs op meerdere plaatsen tot in het centrum van Avelgem. (link HLN)

Hopelijk zijn situaties zoals op foto 4 verleden tijd.

Burgerparticipatie over de partijen heen.