MOTIE TER VEROORDELING VAN DE INVAL IN OEKRAÏNE

Op 21 april 2022, over deze onderwerpen: Inval in Oekraïne, Nieuws uit de gemeenteraad, Persberichten
Oekraine

N-VA Avelgem zal op de gemeenteraad van 25 april aanstaande een motie indienen die oproept tot een onmiddellijk staakt-het-vuren in Oekraïne.

N-VA Avelgem wil aantonen dat de Avelgemse bevolking en in het bijzonder de voltallige gemeenteraad zich verzet tegen de oorlog en de terugtrekking van alle Russische militaire eenheden uit Oekraïne en het herstel van de integrale soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne eist. En zo hun steun te betuigen aan het Oekraïense volk.

Avelgem heeft een lange en rijke traditie als gemeente met een vrije en tolerante geest, waar plaats is voor alle overtuigingen zolang deze respectvol en vreedzaam geuit worden. Avelgem weet, als geen ander, wat een oorlog teweeg brengt. Het belang van het vreedzaam samenleven van alle inwoners van onze Scheldegemeente, van welke afkomst ook, staat altijd voorop.

De voornoemde traditie maakt dat Avelgem elke vorm van geweld of agressie verwerpt. De Avelgemnaren hebben de voorbije dagen en weken ten andere ook op grote schaal en via diverse kanalen hun solidariteit met de bevolking van Oekraïne getoond.

Met deze motie namens alle inwoners worden ook het ongenoegen en de verontwaardiging geuit over de schending van de mensenrechten.

De bedoeling is ook dat de motie wordt overgemaakt aan de diplomatieke vertegenwoordigers van Oekraïne en de Russische Federatie, de federale en de Vlaamse Regering en de Belgische en regionale vertegenwoordigers bij de Europese Unie.