N-VA Avelgem pleit voor een regenboogzebrapad naar aanleiding van de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie

Op 17 mei 2021, over deze onderwerpen: Goed om weten gemeente Avelgem
Avelgem - Internationale Dag tegen holebi en trans fobie - vlag

N-VA Avelgem pleit voor een regenboogzebrapad in onze gemeente

Zoals elk jaar wappert op 17 mei in Avelgem de regenboogvlag aan het gemeentehuis. We steunen het initiatief van de gemeente om de regenboogvlag te hijsen op deze dag. Geweld tegenover mensen met een andere geaardheid beperkt zich echter niet tot één dag per jaar. De steun van onze gemeente aan de Schelde zou dus ook verder moeten gaan dan het hijsen van een vlag, één keer per jaar.

Daarom:

Naar aanleiding van de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie, op 17 mei, zal N-VA Avelgem in de volgende gemeenteraad aan het gemeentebestuur voorstellen om regenboogzebrapaden in de gemeente en elke deelgemeente te installeren.

Het doel is aan te tonen dat Avelgem een veilige thuis is voor iedereen, ongeacht seksuele voorkeur.

Door een regenboogzebrapad bijvoorbeeld in een schoolomgeving aan te brengen, tonen we dat we een open en verdraagzame gemeente zijn. Iedereen, met welke geaardheid ook, moet zich veilig kunnen voelen in onze gemeente. Wij tolereren geen homofoob geweld. We willen het thema bespreekbaar maken, vooral ook bij jongeren”, aldus N-VA-raadslid Conny Rogie.

Voor alle duidelijkheid: het regenboogzebrapad blijft de functie van een gewoon zebrapad behouden. Voetgangers die er oversteken, blijven van hun voorrang genieten. Door de regenboogkleuren in te vullen tussen de witte lijnen, blijft het een wettelijk zebrapad.